◾️غسل زیارت کن، به خیمه «قاسم» ها خوش آمدی.

محرم هم مانند ماه رمضان، میهمانی است که من و شما به آن دعوت شده ایم.
◾️برای ورود به این میهمانی باید پاک و پاکیزه شویم. دل و چشم و زبان باید آماده هم نوا شدن با کاروان امام حسین علیه السلام را داشته باشد.
◾️ برخی نوجوان های هم سن و سال ما فکر می کنند دیگر وقت توبه و بازگشت برای آنها گذشته است. می گویند چند باری توبه کرده ایم و دوباره روز از نو، روزی از نو …
برای اینکه انگیزه توبه و پاک شدن پیدا کنیم، نباید به بار سنگین گناهانمان توجه کنیم، بلکه جا دارد به بردباری و بزرگی و توبه پذیری خدای مهربان دل ببندیم.
◾️شیطان در همین مرحله کنار ما می آید و مرتب در گوش ما می خواند که آب از سرِ تو گذشته است. دیگر توبه فایده ای ندارد. مراقب باشیم در زمین شیطان بازی نکنیم.

فقط باید توبه را محکم ببندیم. تصمیم واقعی به تغییر داشته باشیم. در روایتی امام رضا علیه السلام می فرمایند: «کسی که فقط به زبان توبه و استغفار می کند، اما ندامت و پشیمانی قلبی ندارد، خودش را مسخره کرده است». (تنبیه الخواطر ج2، ص 110)

?پس از توبه برای جبران کاستی های اعمالمان باید برنامه ریزی کنیم. برای نمازهای قضا شده مان از همین ماه محرم برنامه ریزی کنیم. اگر دل کسی را شکسته ایم، اگر خدایی نکرده پدر و مادرمان را از خود رنجانده ایم، دست بوسشان شویم و دل آنها را به دست آوریم.
خلاصه محرم و دستگاه امام حسین علیه السلام، دریای توبه و گذشت و زندگی دوباره است.
◾️حضرت آدم علیه السلام گناه نکردند، اما کاری که از ایشان توقع نبود را انجام دادند. به زبان خودمانی، به ایشان فرمودند از تو انتظار نداشتیم. حضرت بسیار گریستند و به دنبال توبه و بازگشت و جبران بودند. خدای مهربان چگونه توبه کردن را هم به ایشان آموختند. در روایات آمده که به حضرت آدم وحی شد که به پنج تن آل عبا علیهم السلام توسل کنند تا توبه شان قبول شود.

?آیه 37 سوره بقره: «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيم‏»
یا ابا عبد الله امید ما نوجوان ها به کرم و واسطه گری شماست. دست ما را بگیرید آقا جان. ما نوکرها و سربازان خوبی برای شما نبودیم، اما از ته دل می گوییم که شما را دوست داریم. ای کاش ما را هم جزو قاسم هایت قبول می کردید. کاش ما هم جانمان را فدای شما می کردیم.