?از قلبت سوال کن قاسم، دوستش داری؟
(محبت و مهرورزی، بویژه به والدین، شاه کلید ورود به خیمه سربازان ولی)

◾️هیئت امام حسین علیه السلام بهترین و مناسب ترین آمادگاه برای رسیدن به قله «سربازی و سرداری امام زمان علیه السلام» است.
✔️در مسیر رشد و حرکت ما نوجوان ها، مدیریت عکس العمل ها خیلی نقش دارد. خوشحال شدن ها، ناراحتی ها، عصبانیت ما، ترس و دلهره ما، اضطراب و دغدغه ما، همه و همه می تواند ما را به قله سربازی نزدیک کند، یا خدایی نکرده دور نماید.
◾️گاهی یک عصبانیت و ناراحتی بی جا، مسیر را برای ما طولانی می کند و از جاده عقب می افتیم.
✔️اطرافیان خودمان را چقدر برای خدا دوست داریم و چقدر نسبت به ایشان مهربان هستیم؟ برادر و خواهر کوچکتر و بزرگ تر ما، دوستان ما، معلم و سال بالایی های مدرسه. و از همه مهم تر مادر و پدرمان را چقدر دوست داریم و نسبت به این دو فرشته ای که در کودکی مان، دور ما چرخیده اند، ابراز محبت داریم؟
◾️اگر میزان ابراز محبت مان کم است، باید هم دعا کنیم تا این توفیق را به ما بدهد، هم تلاش کنیم تا خودمان را عادت بدهیم به مهربانی و ابراز محبت.
✔️خدای نازنین در قرآن خطاب به پیامبر مهربانی ها می فرمایند: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُم‏» به واسطه رحمت بی انتهای الهی تو با مردم مهربان و نرم شدی.
◾️معلوم می شود این مهرورزی از خدای متعال به بندگان خدا سرایت می کند. پس باید از خدا بخواهیم.

✔️مهربانی فقط «دوستت دارم» گفتن نیست. از دلسوزی و دعا کردن شروع می شود، تا دعوت به کارهای خوب و بازداشتن از کارهای پست. البته که ابراز محبت زبانی هم در چهارچوب خود بسیار مهم و به جا است.

✔️دو نکته مهم و کاربردی برای اینکه میانه روی را در مهرورزی رعایت کنیم:

  1. مراقبت باشیم شیطان آب را گل آلود نکند؛ یعنی از مهربانی ها و محبت کردن های ما سوء استفاده نکند. محبت باید برای خدا باشد. نکند برای شیطان و شهوانی محبت کنیم. وجدان ما بهترین قضاوت کننده برای این است که بفهمیم محبت هایمان برای خداست یا نه.
  2. گاهی به بهانه های متعدد دلمان نمی آید مهربان برخورد کنیم؛ مثلا به ذهنمان می آید چرا اول من؟ چرا همیشه من؟ غرورم اجازه نمی دهد! اگر مهربان باشم از من سوء استفاده می شود! اصلا بزرگ تر ها و پدر و مادر چه نیازی به ابراز محبت ما دارند؟
    این بهانه ها که شیطان در گوش ما می خواند موجب می شود در مهربانی کردن کم بگذاریم.
  3. حتی باید تمرین کنیم با کسانی که به ما بد کردند و بد اخلاقی داشتند، مهربان باشیم. این مرحله البته سخت است. صبر می خواهد. ولی اگر تمرین کنیم رشد زیادی برای ما به همراه خواهد داشت.

◾️بنده همیشه به نوجوان ها و جوان هایی که دچار مشکلات و چالش های زیاد می شوند، عرض می کنم حتما خدا برای شما مأموریت ویژه ای کنار گذاشته که نیازمند امتحان «صبر» شماست!
✔️صبور نباشی مهر تأیید برای اعزام به اون مأموریت ویژه روی برگه ی وجودت حک نمیشه.
بعضی بچه ها که پدر و مادرشون را در کودکی از دست می دهند، درد «بی مادری» و یا «بی پدری» را لمس کرده اند، اینها برای مأموریت های بزرگ می توانند آماده تر باشند.
بویژه اگر اون مادر مثل زهرای اطهر باشه، و یا پدری شبیه امیر المؤمنین علیه السلام را از دست داده باشه …